SUPPORT YOUR LOCALS!

De ultieme gids om lokaal mensen te trekken met een klein budget

6 februari 2023

De meeste kleine bedrijven moeten met hun marketinginspanningen een lokaal publiek bereiken. Het gaat hier met name om bedrijven die aan een fysieke locatie gebonden zijn. Zoals restaurants, boetieks en aanbieders van professionele diensten. Het doel van hun lokale marketingstrategieën is vaak om dit, met hun beperkte marketing- en advertentiebudget, zo efficiënt mogelijk te besteden. Juist daarom vind je hier de ultieme gids met betaalbare lokale marketingstrategieën voor kleine bedrijven.

Verbeter jouw bedrijfswebsite

Zowel consumenten als B2B kopers vinden nieuwe bedrijven nu voornamelijk door hier online naar op zoek te gaan. Dat betekent dat je voldoende aandacht aan jouw bedrijfswebsite moet besteden om nieuwe klanten aan te trekken. Laat jouw website daarvoor eens door een website ontwerpbureau en een SEO expert checken. Om er zo zeker van te zijn dat het ontwerp, de inhoud, de afbeeldingen en de SEO up-to-date zijn.

Gebruik social media voor je marketingplannen

De enige plek waar jouw (potentiële) klanten veelal het actiefst zijn, is op de social media websites. Social media is dan ook één van de kosten effectiefste manieren om jouw bestaande klanten te beïnvloeden en nieuwe klanten aan te trekken.

Gebruik de beschikbare social media platforms op de juiste manier. Dan kun je er optimaal aan werken om jouw bedrijf al binnen een korte tijd aan een groot lokaal publiek te introduceren. Op deze wijze kun jij al je marketingplannen beter uitvergroten om zo een loyale lokale aanhang te krijgen.

Plaats daarvoor onder meer boeiende content vanuit je bedrijf en bedrijfstak. Richt jezelf daarbij op interessante of trending onderwerpen. Gebruik natuurlijk ook relevante zoekwoorden en hashtags en reageer direct op sociale media feedback.

Maak van direct response marketing gebruik

Direct response marketing zorgt ervoor dat jouw potentiële klanten ter plekke specifieke acties uitvoeren. Gebruik deze directe marketing om potentiële klanten er bijvoorbeeld toe te brengen zich voor jouw e-maillijst aan te melden of om, via een online formulier,  andere contactgegevens te verstrekken. Dit stelt jou in staat om ze via deze methoden te bereiken en hen met unieke acties of kortingen tot het doen van een aankoop te stimuleren.

Overweeg daarvoor bijvoorbeeld gratis informatie, zoals een e-boek, in ruil voor contactgegevens te geven. Het doel van direct response marketing is om door middel van onmiddellijke berichten aan de behoeften van jouw potentiële lokale klant te voldoen en om hen de waarde van jouw bedrijf te tonen.

Bied iets gratis of tegen een gereduceerd tarief aan

Mensen vinden het altijd erg leuk om iets gratis te krijgen. Of in ieder geval minder dan de vraagprijs. Overweeg daarvoor een introductieaanbieding om nieuwe klanten aan te trekken. Doe dit door online een korting op de eerste aankoop te bieden. Bijvoorbeeld wanneer een nieuwe klant zich voor jouw e-mail nieuwsbrief aanmeldt.

Giveaways zoals bedrukte tassen zijn ook handige klanten trekkers. Bedrukte tassen van gerecyclede of milieuvriendelijke materialen zijn een mooie manier om jouw maatschappelijk verantwoord ondernemen te showen. Het bedrukken van jouw bedrijfslogo op tassen is bovendien een geweldige manier om jouw bedrijf te promoten.

Neem deel aan lokale evenementen

Als alle bedrijven vrijwel gelijkwaardig zijn, dan steunen de meeste mensen graag de onafhankelijke bedrijven in hun community. Verhoog jouw aanwezigheid in jouw gemeenschap door onder andere aan lokale liefdadigheidsevenementen en -organisaties deel te nemen.

Sponsor een lokale ‘funrun’ of ander sportevenement, organiseer het doneren van speelgoed voor een goed doel, of voorzie een sportteam in jouw dorp van kleding of uitrusting. Dit zorgt ervoor dat je meer naamsbekendheid krijgt. Iets wat helpt om nieuwe klanten binnen te halen.

Werk met complementaire bedrijven samen

Met bedrijven samenwerken die een vergelijkbaar klantenbestand hebben, maar niet direct concurrerend zijn, is een ander prima marketing idee. Bedenk daarbij hoe je elkaars klanten kunt targeten om zo nieuwe klanten naar elkaar toe te trekken. Een website voor onder meer zwangerschapskleding en een website voor babyproducten kunnen bijvoorbeeld handig samenwerken om kortingen en deals aan elkaars klanten aan te bieden.

Hoewel het voor sommige lokale bedrijven misschien niet zo eenvoudig is om met een klein budget nieuwe klanten aan te trekken, zijn er gelukkig veel methodes om op allerlei mogelijke manieren potentiële klanten aan te trekken. Deze bovenstaande tips of tactieken zijn eenvoudig, betaalbaar en effectief te implementeren. Of sturen jou in ieder geval al in de juiste richting. We wensen jou zo veel lokaal succes toe!