
Eenvoudige tips om lokaal klanten te trekken
De meeste ondernemers zijn hun bedrijf begonnen omdat ze van het werk houden dat ze doen. Dus niet omdat ze van verkopen houden. Maar jouw bedrijf zal helaas niet overleven als jij niet goed in het aantrekken van nieuwe klanten bent. Soms moet je met je marketinginspanningen een lokaal publiek bereiken. Maar hoe begin je daarmee? Hier zijn enkele lokale marketingstrategieën voor kleine bedrijven.
Mond op mond
Als eerste is er uiteraard mond-tot-mondreclame. Dit reclame type is altijd al één van de sterkste marketinginstrumenten. Het lijkt er echter op dat het de laatste tijd een steeds grotere rol in marketing speelt. De reden voor deze toenemende rol is dat we nu met zeer veel advertenties overspoeld worden. Reclame is daardoor overal om ons heen. Maar we vertrouwen deze niet altijd. Mond-tot-mondreclame is daarentegen iets dat we wel gemakkelijker kunnen vertrouwen.
Vooral tevreden klanten zijn daarbij bereid om hun positieve ervaring te delen. Om jouw bedrijf zo aangenaam te promoten. Dus kun je maar beter altijd je best doen om een trouwe klant te behouden om zo nieuwe aan te trekken! Een tevreden klant is de beste bron van reclame!
Weggevertjes
Het lijkt misschien een zeer gewoon iets, maar weggeefacties en het krijgen van gratis dingen werken altijd. Het gratis weggeven van sommige van jouw producten en diensten kan een positief effect op jouw bedrijf hebben. Door dergelijke acties toe te passen verhoog je de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Je zou daardoor simpel nieuwe kopers kunnen aantrekken. Waardoor personen die eerder nog nooit van je hebben gehoord, jou nu toch bereiken.
Je kunt daarnaast ook mensen bereiken die jouw product anders niet zouden kopen. Als jij het gratis verstrekt, dan vinden ze dit misschien leuk en kopen ze het de volgende keer. Klanten houden bovendien van ‘gratis’ omdat ze dan niets te verliezen hebben.
Autostickers
Het gebruik van stickers is in de afgelopen jaren behoorlijk toegenomen. En er zijn dan ook veel manieren om stickers voor marketingdoeleinden te gebruiken. Stickers zijn immers een uiterst kosteneffectieve en krachtige marketingtool die jou prima kan assisteren je zakelijke doelen te bereiken.
Bumperstickers zijn een zeer gemakkelijke marketingtool om veel potentiële klanten te bereiken en hen aan te moedigen om jouw producten te kopen of diensten af te nemen. Je kunt daarvoor mooie en opvallende autostickers laten maken om aan jouw (potentiële) klanten te schenken. Om daarmee jouw naamsbekendheid te vergroten en daarmee duizenden klanten aan te trekken.
Er zijn geen vaste regels bij het creëren van deze zeer gemakkelijke marketingtool. Je eigen creativiteit is hierbij de enige limiet bij het succesvol maken van autostickers. Dat geldt uiteraard ook voor de autoreclame die jij op jouw eigen bedrijfsauto‘s plaatst.
Kortingen en loyaliteitsprogramma’s
Net als gratis spullen werken speciale kortingen ook goed. Dit is per slot van rekening een andere aantrekkelijke manier om de aandacht van de consument te trekken. Mensen zien kortingen en deals vaak als een buitenkans om geld te besparen. En nog meer van een product of dienst te genieten. Met geweldige loyaliteitsprogramma’s kun je jouw klanten ook beter behouden. Er bestaat niet zoiets als te loyaal zijn!
Kortingen en speciale uitverkopen zorgen er zelfs voor dat mensen meer producten of diensten kopen dan ze aanvankelijk in de planning hadden. Ze maken graag van zo’n unieke gelegenheid gebruik omdat diezelfde producten morgen misschien niet zo goedkoop meer zijn. Het aanbieden van deals, kortingen en uitverkopen zijn daardoor een krachtige manier om jouw bedrijf te promoten.
Aan de andere kant stellen loyaliteitsprogramma’s klanten in staat om loyaliteit aan je bedrijf op te bouwen. Dus niet enkel aan één goede deal. En met een loyaliteitsprogramma krijg je, je raadt het al, meer trouwe klanten!
Er zijn veel verschillende manieren om lokaal klanten aan te trekken en te behouden. Je kunt daarbij de werkwijzen gebruiken die meer voor jouw type bedrijf geschikt zijn. Het is aan jou om te kiezen welke manier je gebruikt. Weet echter, dat des te origineler jouw aanpak is, des te meer succes jij kan hebben bij het zichtbaar maken van jouw bedrijf. En het verhogen van jouw sales!