
Steun voor de horeca van lokale klanten
Dankzij de heel beroerde combinatie van de vele horecabedrijven die tijdelijk moeten sluiten en alle mensen die thuis (moeten) blijven, hebben veel kleine lokale horecabedrijven flink te lijden gehad. Een deel hiervan zal slechts tijdelijk zijn, maar sommige ondernemers zullen helaas voorgoed de deuren moeten sluiten. De overheid doet wel wat ze kan op het gebied van financiële hulp en andere initiatieven, maar dat kan maar tot een bepaalde hoogte. En dit is dan ook veelal niet genoeg.
Ondersteuning via lokale gemeenschappen en dierbare klanten
Uiteindelijk is het aan ons, de lokale gemeenschappen en de dierbare klanten, om deze horecabedrijven te helpen ondersteunen. Hier zijn een aantal simpele mogelijkheden.
Veel restaurants bieden al de mogelijkheid tot bezorgen en afhalen aan. Deel deze bezorgmenu’s van deze lokale horecabedrijven ook op jouw social media pagina’s. Like, reageer en deel indien je dit wilt evenals ook hun andere social media berichten
Bestel een afhaalmaaltijd bij een geliefd restaurant en schrijf hier een aangename recensie over. De algehele impact hiervan kan groot zijn. Je deelt zo namelijk niet alleen jouw voorkennis over waar je in jouw omgeving lekker kunt eten, maar je geeft het restaurant en zijn medewerkers zo ook een mooie morele boost.
Als jij je lokale restaurant graag wilt steunen, dan kan het kopen van een cadeaubon voor later gebruik ook een echte hulp zijn.
Start eventueel een heel simpele online wedstrijd met een trekking waarbij de winnaar een cadeaubon voor een lokaal restaurant ontvangt.
Of geef gewoon een donatie. Contant geld wordt ook nog altijd flink op prijs gesteld.
Aandachtspunten voor een horecaondernemer zelf
De ondernemers zullen tijdens deze crisis zeker overleg met hun horeca boekhouder voeren. Om zo deze hachelijke financiële situatie samen te kunnen beoordelen plus vervolgstappen te plannen. Ook voor de horecaondernemer zijn er nog een aantal aandachtspunten die ze zelf kan uitvoeren.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan het blokkeren van alle online reserveringsmogelijkheden. Er is namelijk niets zo vervelend om tijdens een lockdown situatie te moeten annuleren.
Contacteer in dit geval ook zeker alle klanten met een mogelijk bestaande reservering. Dit zou per mail kunnen. Er zou dan alsmede verteld kunnen worden dat de exploitant ze op de hoogte houdt over wanneer zij weer opnieuw kunnen reserveren. De meeste klanten zullen dit zeer zeker waarderen.
En was er al gestart met een afhaal of bezorg mogelijkheid? Probeer dan eventueel de reeds bestaande reserveringen ook in zo’n soort bestelling om te vormen.
Houd alle bezoekers van de bedrijfswebsite en de social media volgers evenzo op de hoogte. Want ook zij willen graag weten wanneer zij weer hun favoriete horecazaak kunnen bezoeken.
Zoals hierboven reeds aangegeven is het starten met de mogelijkheid om af te halen en te bezorgen van top belang om zo toch nog wat inkomsten tijdens een lockdown te kunnen verkrijgen. Plus start ook zeker met de verkoop van cadeaubonnen, want dit is voor veel horecaondernemers een perfecte manier om de omzet wat te boosten.
Houd de horeca branche lekker fris
En terwijl er toch niets anders mogelijk is dan het ‘rustig’ uitzitten van een lockdown, is het broeden op allerlei nieuwe plannen voor de horecazaak ook heel verstandig. Er zijn immers altijd wel innovatieve ideeën die een horecabedrijf heel uniek kunnen maken.
Als de horeca-exploitanten dit allemaal doen, dan houdt dat de horecabranche bijzonder fris, creatief en spannend. Hier kan na alle lockdown toestanden ook zeker behoorlijk van geprofiteerd worden.